Transformatie e-commerce afdeling nederlandse bank

SNS Bank
SNS Bank is altijd een challenger geweest van de grootbanken. Daarom liep SNS Bank ook voorop toen ECommerce een rol van belang ging spelen. Lees hier hoe dat in zijn werk ging.
Vergelijkbare cases

Wat is de situatie?

SNS Bank is de kleinste van alle grote banken. Deze case speelt op het moment dat de hoofddirectie besluit dat SNS een volledige online bank moet gaan worden.

Gezien de relatief beperkte schaalomvang zijn fysieke bankkantoren niet langer rendabel. Wil SNS over 3-5 jaar nog meedoen, dan is een snelle transitie naar een volledige internetbank noodzakelijk.

Dat heeft grote impact op de marketing en communicatieafdeling. Daar ligt namelijk tot op dat moment de focus op het ondersteunen van de kantoren, offline brandingcampagnes en het beheer van de website als communicatie kanaal.

SNS wil echter een volwaardige online bank worden. Dus moet er een volwassen e-commerce afdeling komen. Alleen zo kan de bank succesvol online salescampagnes draaien en de website als verkoop kanaal exploiteren.

In de toekomst zal immers alle verkoop via de website verlopen. Daarmee moet de website ook het grootste deel van de interactie met klanten – voor en na het verkoop-moment – ondersteunen.

Dat kan SNS Bank alleen realiseren als zij investeert in nieuwe technologieën, mensen en expertise. Maar ook in een mentaliteitsverandering binnen de afdelingen is nodig.

Wat belemmert de doorbraak?

Wat is de aanpak?

Mijn opdracht is om de productgroepen online betalen en verzekeringen neer te zetten. Dat komt neer op het bouwen van een nieuw team en het draaien van campagnes om deze producten onder de aandacht te brengen.

Maar ook het begeleiden van de digitale productontwikkelingen vormt een belangrijk deel van mijn werk. Er moet een online aanvraagstraat en een mijn-omgeving voor betaalproducten en verzekeringen komen. Daarnaast moet de website flink worden verbouwd.

Met mijn team geef ik leiding aan deze trajecten. Niet alleen moeten deze projecten binnen tijd en budget worden gemanaged. Ook moeten de verkoopdoelstellingen ermee worden gehaald.

Een website moet namelijk niet alleen mooi zijn. Hij moet ook kunnen verkopen.

Hoe ziet dit groeitraject eruit?

Hoe verloopt de realisatie?

Dit traject vereist een aanzienlijke investering. Zowel in tijd als energie. De benodigde financiering, prioriteit bij IT en draagvlak in de organisatie doen soms een zwaar beroep op doorzettingsvermogen.

Ondanks de complexiteit waarmee we worstelen, staat er na twee kwartalen een nieuwe e-commerce team dat de nodige successen behaalt.

Ook de ontwikkeling van nieuwe online verzekeringen, veranderingen aan de website en functionaliteit om deze producten af te sluiten en te beheren verloopt voorspoedig.

Uiteindelijk weten we de transformatie in ruim een jaar tijd voor het belangrijkste deel te voltooien. Op dat moment zit het meest complexe deel van de operatie erop en besluit ik mijn werk over te dragen aan mensen die vast in dienst zijn bij SNS Bank.

Wat zijn de concrete resultaten?

Meer case studies

Marketing professionalisering bij online beleggingsplatform

Propositie ontwikkelen & professionalisering marketingteam

Bagbooking

Hoe je commercieel succes boekt met slimme rebranding

Directify
Directify

Marketingbasis voor jong SaaS bedrijf

Hoe marketing een goed product nóg beter maakt

RSG Finance

Neerzetten online marketing strategie & team

Firm24

Van start-up naar onbetwiste marktleider

CoachTribe

Geslaagde marktintroductie contentplatform voor coaches

Durasolar

Fundament marketing & digitalisering bij techbedrijf

Lanceren van Online Sparen & Nationale Nederlanden Bank

Meer case studies

Bagbooking

Hoe je commercieel succes boekt met slimme rebranding

Schiphol Airport Cargo

Complexe B2B propositie ontwikkelen en lanceren

Directify
Directify

Marketingbasis voor jong SaaS bedrijf

Fundcoach

Professionalisering marketingteam online beleggingsplatform

RSG Finance

Neerzetten online marketing strategie & team

Versterken verkoop- en distributiekracht adviseurs bank

Opbouw B2B marketingteam nederlandse energieleverancier

Firm24

Van start-up naar onbetwiste marktleider

Versterken verkoop- en distributiekracht adviseurs bank

Schiphol

Opzet digitale productvisie & conceptontwikkeling voor Schiphol Cargo

Christiaan

Interesse?

We vertellen je graag meer over de mogelijkheden. Kies een tijdstip in je agenda voor een online meeting.
Of bel 0348 342 138
De Nieuwe Marketingmanager